söndag 17 januari 2016

några små tips inför försäljning av din bostad

För ett tag sedan stylade jag min farmors lägenhet inför försäljning. Det enda som stod kvar var soffan, några tavlor och ett skrivbord. Det fanns även ett tungt soffbord med kakel på och några äkta mattor, men dessa plockade jag bort för att ge lägenheten ett "yngre" uttryck. Så det var bara till att rota fram vad jag hade hemma och låna med våra möbler för att ge lägenheten en hemtrevlig känsla.

Att sälja en tom eller en halvtom lägenhet går ju såklart, men man tjänar på att göra iordning den och visa eventuella köpare hur det kan se ut om de väljer att slå till. Det är en balansgång det där. Det ska se bebott ut, men inte bli för personligt. Håll dig till en ganska sparsmakad stil och ta in växter och blommor för att mjuka upp. Plocka undan personliga saker så som foton, tandborstar och andra hygienartiklar, teckningar från barnen eller liknande.





 
 
Den här lägenheten är i princip helt i original och här passade det att ha kvar den gamla skinnsoffan som känns retro och helt rätt tillsammans med Ikeas svartvita matta. Grafiska tavlor och kuddar med elefanter från Svenskt Tenn gör att det känns modernt. För att mjuka upp rummet har jag tagit in både gröna växter, färska blommor och naturmaterial i form av en bambukorg och en stråhatt.
 
 
 
 
 
 
 
Köket är det rum som ger hela lägenheten dess charm och det ville jag lyfta fram med några fina detaljer på köksbänken så som en diskborste i trä, gammaldags köksredskap i en marmorkruka, snygga burkar i retrostil och en marmorbricka med pepparkvarn och mortel. 
Här ställde jag ett gammalt slagbord i omålat trä för att ge rummet en varmare känsla. Men sedan tyckte jag också att det blev en skön kontrast till sjuan-stolarna som hjälper till att lyfta fram retrokänslan och ge en härlig färgklick i 50-tals köket där allt utom spisen är original. Den fina kryddhyllan bad jag fotografen speciellt att fota för att visa en fin detaljbild och verkligen lyfta fram den i annonsen. Även i köket placerade jag färska blommor för att ge rummet mer liv och en hemtrevlig känsla.
 
 
 


I sovrummet gick jag mer på bibliotekskänslan då det tunga skrivbordet redan stod där. Några gamla böcker med vackra ryggar, en jordglob, ett förstoringsglas, en anteckningsbok och levande ljus förstärker känslan i rummet. Hade ingen säng över utan tog hit en hopfällbar resesäng som jag bäddade. Detta för att ge köparna en känsla för hur stort rummet egentligen är, vilket kan vara svårt att se om sängen inte är på plats.




Hallen, som har kvar sin gröna originaltapet, fick en liten hallmöbel med spegel och en kaktus i lerkruka. Här är den mörkaste delen i lägenheten så satte även upp en spotlight. Tänk även på att rensa undan alla jackor och skor från hallen inför en fotografering och visning. Man kan ha en jacka eller ett par skor framme för att det ska se bebott ut, men det räcker.
 
I badrummet, som inte är med på bild här, hängde jag upp ett nytt svartvit-randigt duschdraperi, ett par nya fluffiga handdukar och ställde dit en fin tvål. En liten utgift, men det gjorde att badrummet kändes fräscht och lyxigt.
 
 
Det blev aldrig någon visning eller budgivning på den här lägenheten. Bara någon dag efter att annonsen lagts ut på mäklarens hemsida så kom ett så pass högt bud att vi valde att ta det. Och jag kan nog nästan lova att det inte hade hänt om lägenheten hade sett ut som den gjorde innan den blivit stylad.
 
Med små enkla medel så som färska blommor, några levande ljus och att plocka undan personliga foton och småsaker men ibland även större saker för att inte övermöblera ett rum, så behöver det inte kosta så mycket för att styla ditt hem inför en försäljning.
 
 
 
Foton Mäklarhuset

Inga kommentarer: